fbpx
Menu

Sannäsin kartano – Täydellinen miniloma Porvoossa

*Kaupallinen yhteistyö Sannäsin kartano

Kevät painoi päälle ja mieli oli matalana. Vuoden lopussa olin toivonut, että tästä vuodesta tulisi helpompi ja seesteisempi. Kaikin puolin kauniimpi. Voi kuinka väärässä olin! Alkuvuosi oli yhtä pyöritystä ja elämässä tapahtui kaikenmoista. Toivottomuuskin oli läsnä. Tiesin kuitenkin jo pitkään, että kesän kynnyksellä edessä olisi mitä täydellisin viikonloppu akkujen lataukseen. Sen voimin porskuttelin eteenpäin. Odotin sitä hetkeä, että saan heittää velvollisuudet nurkkaan, hypätä hotellin puhtaisiin lakanoihin, viettää parisuhdeaikaa, liikkua, syödä hyvin ja rentoutua. Sannäsin kartano Porvoossa kylpi auringossa kun kurvasimme porteista sisään. Haistoin heti, että täällä minun on hyvä olla juuri nyt!

Sannäsin kartano sijaitsee Porvoon maaseudulla noin 15 minuutin ajomatkan päässä Porvoon vanhastakaupungista. Miljöö huokuu vanhaa kartanoelämää, jota yhdistellään taidokkaasti nykyaikaan. Upea laaja puistoalue ja vehreä puutarha kutsuvat päiväkävelylle tai pihapeleihin. Tämä on se paikka, jossa kesäinen piknik vanhojen puiden levittämässä varjossa ei voi mennä pieleen. Täydellinen keidas rentoutumiseen ja hitaan viikonlopun viettoon.

Sannäsin kartano Porvoo

Saavuimme kartanolle perjantaina ja kulutimme iltapäivän tutustuen kartanoalueeseen kaikessa rauhassa. Käveleskelimme puutarhassa, näpsimme kuvia ja nautiskelimme tervetuliaiskuohuvasta. Toistemme seurasta. Loikoilimme hetken puiden väliin ripustetussa riippumatossa, nautiskelimme tunnelmasta. Mikä täydellinen kesäsää meille sattuikaan!

Kartanon historia vilisee silmissä kun katse lipuaa kartanorakennukselta alas pääportille. Elämä täällä on varmasti joskus ollut suuremmoista. Ja sitä se on toki vieläkin.

Sannäs summer weekend
Sannäsin kartano

Kartanolla on 87 avaraa hotellihuonetta, jotka sijaitsevat kartanon uudemmalla puolella. Huonehintaan kuuluu herkullinen kartanoaamiainen, joka koostuu tuoreista laadukkaista raaka-aineista. Enpä ollut aiemmin ollut aamiaisella, jossa tarjoillaan ihanaa katkarapucesarsalaattia! Tarjonta itsessään ei ollut ylitsepursuava, mutta kaikki tuntui olevan tarkkaan harkkitua. Croissantteja, pannukakkuja, erilaisia salaatteja ja herkullisia sämpylöitä. Ja vaikka mitä muuta, muttei liikaa. Oli ihana kömpiä taas pitkästä aikaa suoraan sängystä aamiaiselle ja ravita itseään upeassa ja arvokkaassa kartanon ravintolasalissa.

Sannäs kartano hotelli
Sannäs kartano aamiainen
Sannäs kartano brunssi

Kartanorakennuksessa sijaitsevat ravintolasali on entisöity palvelemaan nykyisiä hotelli- ja kokousvieraita. Aivan ihana seesteinen tunnelma ja rauhoittava näkymä Ilolanjoelle sai mielen suorastaan lepäämään. Vietimme kartanolla kokonaisen viikonlopun, joten saimme nauttia aamiaisestakin kaksin kappailen. Ensimmäisenä aamuna söimme aamiaisemme ravintolan isossa salissa ja seuraavana aamuna parkkeerasimme itsemme Marskin huoneeseen, jossa itse Mannerheim tapasi syödä juhlaillallista.

Marskin kabinetti
Sannäsin kartano ravintola

>>Lue lisää kartanon mielenkiintoisesta historiasta täältä<<

Ensimmäisen illan ohjelmaan kuului myös kartanoillallinen, joka niin ikään nautittiin ravintolasalissa. Valitsimme listalta alkupalaksi tapaslajitalman, joka herätteli mukavasti ruokahalua. Olisitko koskaan keskinyt kääriä taateleita pekoniin? En minäkään, sillä en kovasti välitä pekonista, mutta täytyypä tässä kuitenkin tunnustaa, että tämä yhdistelmä oli taivaallista! Suolaisen ja makean yhdistelmä toimi keskenään kuin häkä! Pääruoaksi söimme ronskit burgerit, jotka huuhdotimme alas Sannaisten ikiomalla venhäoluella (Kerkkoon panomiehet).

Sannäs kartano alkupala
Sannäs kartano menu

Kylläisten vatsojemme kanssa siirryimme alakerran kellaribaarin terassille. Kesäillan viileydessä meitä viihdytti trubaduuri Frans. Olimme haltioissamme tunnelmasta, miljööstä ja iloisista ihmisistä ympärillämme. Trubaduurin jälkeen kömmimme muiden hotellivieraiden tavoin vällyin.

Sannäsin kartano täynnä aktiviteetteja

Seuraavana päivänä meillä oli vuorossa aktiviteettien täyteinen päivä. Aurinko oli vaihtunut kaatosateeksi, mikä ei sinänsä harmittanut, sillä luvassa oli meille molemmille rakasta lajia koripalloa hotellin liikuntasalissa. En ollut aikoihin koskenut palloon ja olisin viihtynyt täällä vaikka kuinka pitkään.

Liikuntasali on vapaassa käytössä hotellivieraille ja me ryntäsimme sinne heti aamiaisen jälkeen. Urheilu ja liikunta ovat itselleni ehdottomasti parhaita keinoja rentoutumiseen. Liikunta on minulle huumetta ja ilman liikuntaa olen hukassa. Enkä ole pitkään aikaan nähnyt miestänikään noin innokkaana vetämässä urheiluvetimiä päällensä. Syöksyimme koripallokentälle ja viihdyimme salissa niin pitkään, kunnes oli aika heittää koripallokengät nurkkaan ja pysähtyä hetkeksi joogamatolle. Restoratiivinen jooga kynttilänvalossa sai mielen ja kehon rentoutumaan. Tämä aamupäivä oli täydellinen yhdistelmä liikettä ja rentoutumista.

Sateen vuoksi joogatunti tehtiin liikuntasalin viereisessä pienemmässä salissa, mutta aurinkoisilla ilmoilla kartanolla joogataan ulkoilmassa kartanon puutarhassa. Tämä olisi ollut aivan huikea kokemus, mutta rentouduimme me hyvin salissakin.

Sannäsin kartano

Aktiviteetteja olisi riittänyt useammallekin päivälle, sillä alueella kulkee muun muassa frisbeegolfrata ja Ilolanjoelle pääsee halutessaan suppailemaan. Suppailu olisi kiinnostanut, mutta aika oli meitä vastaan. Sunnunaiaamusta kävimme vielä kävelemässä muutaman kilometrin luontoreitin kartanon lähiympäristössä. Reitti kulki peltojen halki ja pienen metsäosuuden siimeksessä.

Tunnelmallinen saunailta ja kolmen ruokalajin illallinen

Mieli ja keho ravittuina lähdimme saunomaan. Tilavat saunatilat ovat omiaan ystäväporukoille tai kokousväelle. Saunoja on yhteensä kolme, joista kaikista on pääsy yhteiselle allasalueelle. Olimme varanneet saunatilat itsellemme käyttöön kahdeksi tunniksi. Aika hujahti siivillä makoillessamme isossa tunnelmallisessa saunassa ja pulikoidessamme uima-altaan viilentävässä vedessä. Ulkona tuli vettä kuin saavista.

Saunatilat olivat aivan valtavat, enkä sen vuoksi ihmettele, että paikka on kokousvieraiden suosiossa. Saunaan mahtuu taatusti toistakymmentä ihmistä samaan aikaan ja upea liuskekivistä rakennettu kiuas antaa hyvät napakat löylyt. Oleskelutilassakin on tilaa vaikka pienelle kompanialle.

Sannäs kartano uima-allas
Sannäs kartano sauna

Saunaillan jälkeen kävimme siistiytymässä ja kiirehdimme kartanoillalliselle. Luvassa olisi kolmen ruokalajin Summer menu . Alkuruoaksi söimme salaatin tiikeriravuilla (JÄTTINAM!), pääruoaksi tilasin itse nieriää ja mieheni tilasi keittiö suosituksen paahdetun flank steakin. Jälkiruokaksi nautiskelimme suussa sulavan marjapavlovan. Kaikki ruoat olivat todella onnistuneita, mutta jos joku pitää nostaa jalustalle, olisi se ehkä kuitenkin jälkiruokaksi tarjoiltu marjapavlova. Vai sittenkin tiikeriravut..? Vaikea valinta.

Sannäs Summer weekend
Sannäs kartano illallinen
Sannäsin kartano Porvoossa
Sannäsin kartano

Pidä mielessä Sannäsin kartano!

Sannäsin kartano on vielä verrattain tuntematon piilotettu helmi Porvoossa, joka kannattaa ehdottomasti pitää mielessä! Kartanohotelli ja kartanoravintola ovat kesäviikonloppuisin auki torstaista sunnuntaihin tavallisille hotellivieraille. Ja vaikkei majoitukselle olisikaan tarvetta, voi aktiviteeteista ja ravintolaherkuista tulla nauttimaan myös ihan muuten vaan. Täällä saat takuulla olla rauhassa, nauttia viipyilevästä tunnelmasta ja antaa mielen rentoutua.

>>Tutustu tarkemmin Sannäs Weekend -konseptiin (7.7.-7.8.2022)<<

Viikonloppu oli meille tärkeää parisuhdeaikaa, joka saatiin nauttia täydellisissa puitteissa kaikkine aktiviteetteineen ja herkkuineen. Vaikkei tällaiselle ole todellakaan aina aikaa ja paikkaa, tuli tämä miniloma, staycation, slowcation, mikä ikinä ihan täydelliseen saumaan. Nautittiin kaikilla aisteilla ja olo oli ihanan rentoutunut viikonlopun jälkeen.

Sannäsin kartano on paikka, johon haluan vielä palata. Ystäväporukalla, perheen kera, yksin tai pariskuntana.

PS. Satuimme myös mainoskuvauksiin – bongaatko meidät alla olevasta videosta? 😉

SEURAA SOMESSA:

INSTAGRAM

1 Comment

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    15 heinäkuun, 2022 at 6:55 am

Täytyy todeta, että todella kivalta viikonlopulta kuulosti. Tykkään itse tosi paljon kartnomiljööstä, joten siinäkin mielessä paikka sopisi itselleni erinomaisesti. Lisäksi aktiviteetit kuulostavat todella kivalta, joten täytyypä laittaa paikka mieleen.