fbpx
Menu

Polku Nuuksio – luontohotelli Nuuksion kansallispuistossa

*Kaupallinen yhteistyö: Polku Nuuksio

Kun maaliskuussa ajoimme autoilla Nuuksion kansallispuiston laitamille, ilmassa oli jo aavistuksen kevään merkkejä. Luonto oli vielä kauttaaltaan lumen peitossa, mutta niissä kohdin, joihin aurinko pääsi kunnolla lämmittämään, lumikerros jo repeili ja alta pilkahteli sulaa maata. Tuntui, että edellisestä kesästä olisi ollut ikuisuus. Saavuimme Nuuksion uudehkon hotellin Polku Nuuksion pihalle.

Polku Nuuksio sijaitsee Veikkolan lähettyvillä, noin 10 minuutin ajomatkan päässä Veikkolan keskustasta. Sijainti on mainio ainakin näin Helsingistä matkaa tekevälle, sillä ajoaika Helsingistä on vain noin 40 minuuttia. Polku Nuuksio sijaitsee luonnon rauhassa Nuuksion kansallispuistossa Kurjolammen rannalla. Veikkolasta hotellille johtavalla tiellä tulikin ajoittain hieman epäuskoinen olo: Voiko täällä mitään hotellia olla?

Polku Nuuksio on entinen koulutuskeskus Elohovi, joka on sittemmin täysin remontoitu hotellitoimintaa varten. Huoneistot ja sisätilat huokuvat uutuuttaan, pinnat ovat puhtaita ja huoneiston astiatkin tuntuvat siltä, ettei kukaan olisi niihin vielä koskenutkaan.

Polku Nuuksio

Yövyimme Retkisiskojen Katjan ja Hannelin kanssa Polku Nuuksiossa kahden makuuhuoneen huoneistossa, joten lääniä etätöiden tekoa varten oli riittämiin. Reissu oli jatkumo viime vuoden etätyömatkalle, jolloin matkustimme Anttolan Halla Resortiin viettämään talvista etätyöviikkoa pidennetyn viikonlopun merkeissä. Tällä kertaa valitsimme hieman keskeisemmän sijainnin, sillä tuntui että meillä jokaisella kevään työrupeama oli enemmän kuin hektinen ja matkassa oli vähintäänkin minuttiaikataulu. Viime kerrasta oppineena tiedostin kuitenkin sen, että vaikka aikataulu ei olisi millään antanut periksi, tekisi tällainen irtiotto hunajaa.

Polku Nuuksio Resort – Lumikenkäilyä Klassarinkierroksella, joogaa hotellilla ja retkiruokaa hotellin kodassa

Polku Nuuksio on täydellinen hotellivalinta luonnosta, retkeilystä ja rauhasta pitävälle. Tämä seutu Nuuksion kansallispuistosta oli ennestään itselleni tuntematonta, joten jano tienoon tutkimiselle oli kova. Aivan hotellin nurkilta lähtevä 4 kilometrin Klassarinkierros oli luonnollinen valinta retkipolkuja rakastaville etäilijöille.

Klassarinkierros Polku Nuuksio

Maaliskuussa Klassarinkierros oli pakkautuneen lumen ja jään peittämä, mutta hotellilta vuokraamamme lumikengät toivat turvaa liukastumisen varalta. Ne myös mahdollistivat polulta poikkeamisen, joka on aina omaa lempipuuhaani. Aurinko lämmitti sen verran, että syntymäpäivälahjaksi saatu kaunis villapaita riitti hyvin varustukseksi.

Klassarinkierros Nuuksio

Klassarinkierros on helppo retkireitti erityisesti sulan aikaan. Nousuja ei muutamaa mäkeä lukuunottamatta juurikaan ole ja polku kiertää osittain Saarilammen rantaa pitkin, joka antaa vielä oman pienen säväyksensä reitin maisemalle. Tunnelmallinen purolaakso ja reitin korkein kohta Klassarinkallion päällä ovat myös reitin parasta antia. Melko rauhallisella tahdilla matkaan kului jota kuinkin 2 tuntia, ja lopussa jouduimme hiukan kiristämään tahtia seuraavien palavereiden puskiessa aikatauluja.

Klassarinkierros

Illalla pääsimme vielä nauttimaan Polku Nuuksion toisen pitäjän Saijan meille tarjoilemasta ihanasta rauhallisesta restoratiivisesta joogatunnista. Hotellin kuntosalin yhteydessä oleva sali taipui tunnelmalliseksi joogasaliksi kynttilöiden ja huonetuoksujen avustuksella. Tämä oli juuri sitä, mitä tähän hetkeen kaipasin. Kroppa tuntui toimistotöiden jäykistämältä rautakangelta, ja taisinpa tunnin jälkeen sanoakin, ettei oma kroppa tunnu omalta vaan jonkun istumatyöllä itsensä tuhonneen ruholta. Tarttis varmaan tehdä jotain… Saija ohjasi tunnin rauhallisella ja ammattimaisella otteella, ja tunnin päätteeksi hän kertoikin, että hyvinvointikonseptia on tarkoitus kehittää ja hioa vielä tulevien kuukausien ja vuosien aikana.

Olimme varanneet vielä myöhäisillaksi rantasaunan sekä sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevan kodan, jossa valmistimme tulilla 100 retkireseptiä -tyyliin herkullisen nachopannun. Saunat ja kota ovat vapaasti hotellivieraiden varattavissa ja ainakin meidän vierailun aikana aikoja oli runsaasti saatavilla.

Resepti nachopannuun löytyy täältä

Polku Nuuksio 100 retkireseptiä
Polku Nuuksio Kota

Ilta alko painumaan jo yön puolelle kun saimme illallisen lautasille. Pitkän päivän päätteeksi oli mukava kellahtaa puhtaisiin vällyihin unille.

Aamulla heräsimme aamupalalle, joka tarjoiltiin kaikille hotellivieraille samanaikaisesti hotellin aularavintolassa, joka on auki sovitusti tiettyihin aikoihin vuorokaudesta. Huoneen hintaan kuuluu pöytiin tarjoiltu aamupala, joka koostui muun muassa herkullisesta smoothiesta, voimapuurosta, ihanasta uunimunakkaasta ja croissanteista. Aamupala oli tajuttoman herkullinen ja monipuolinen, ja ehdottomasti hotellivierailun valttikortti.

Polku Nuuksio aamiainen
Polku Nuuksion aamiainen oli kaunis, tuore ja herkullinen!
Polku Nuuksio
Söimme hotellin ravintolassa myös herkullisen lounassalaatin

Koska Polku Nuuksio on vielä verrattain tuore hotellitulokas Uudenmaan alueella, jään innolla odottelemaan mihin suuntaan konsepti kehittyy. Näin kesällä hotelli näyttäytyy taas varmasti ihan uudessa valossa ja olisikin hauska käydä tarkastelemassa hotellin miljöötä sen kesäasussaan. Kesälomat ja kesäsuunnitelmat ovat tosin tälle vuodelle jo pitkälti paketissa, joten ruskaretki Nuuksioon kuulostaa realistisemmalta vaihtoehdolta.

SEURAA SOMESSA:

INSTAGRAM

1 Comment

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    17 kesäkuun, 2022 at 8:31 am

Tämä kuulostaa kyllä kivalta paikalta, johon voisi yrittää vielä tänä kesänä lähteä käymään. Ongelma on, että kovin montaa viikonloppua tässä ei enää ole vapaana, vaan ohjelmaa on jo useammalle eikä kesää ole kovin paljoa jäljellä. Toisaalta syksy voisi olla vielä mukavempi vuodenaika käydä tuolla.