fbpx
Menu

Norwegian Breakaway – Laivavierailu jättialuksella

Kun ilmoittaiduin Tjäreborgin järjestämälle laivavierailulle Norwegian Cruise Linen jättiristeilijälle, olin samalla innoissani ja samalla peloissani. Innoissani siksi, etten ollut koskaan aikaisemmin käynyt ruotsinlaivaa suuremmilla aluksilla, joten odotin innolla miten pinttyneet mielikuvat luksusristeilijöistä vastaisivat todellisuutta. Peloissani siksi, että halusin vältellä risteilykärpäsen puremaa, sillä olen aina elänyt siinä käsityksessä, että tällainen lysti ei ole minun juttuni ja kaiken lisäksi hintalappu on iso. 

Norwegian Cruise Linen jättiristeilijä Norwegian Breakaway vieraili kesän aikana useampaan kertaan Helsingin Jätkäsaaressa. Melkinlaituriin kiinnittynyt risteilijä oli komea, uljas ja valtava, niin valtava, ettei juuri suurempaa tässä laiturissa ole nähtykään.

Melkinlaituri – Satamamiljöö

Ensimmäinen silmiinpistävä asia oli Melkinlaiturin satamamiljöö. Hiukan yllätyin paikan karuudesta, vaikka tiedän Jätkäsaaressa viisi vuotta asuneena, ettei se lähtökohtaisestikaan tällä hetkellä vielä edusta sitä, mitä kovaa vauhtia uudistuva kaupunginosa tulee jossain vaiheessa edustamaan. Koko kaupunginosa on vielä yhtä suurta työmaata. Mutta se, että tuhannet kansainväliset risteilyvieraat astuvat laivasta ulos kolkkoon rihkamaa ja muuta turistikrääsää myyvään telttarakennukseen, oli minusta hiukan pohjanoteeraus. Ensivaikutelman tärkeyttä kun ei voi aliarvioida.

Norwegian Breakaway – Tyrskyjen värikäs viihdekeskus

Vuonna 2013 Saksassa valmistetulle ja 2018 kunnostetulle 18-kerroksiselle jättialukselle ei päässyt ihan heittämällä sisään, sillä laivahenkilökunta syynäsi tarkkaan jokaisen henkilöllisyystodistuksen ennen kuin saimme astua laivaan. Laukut laitettiin läpivalaisuun, jonka jälkeen opas alkoi kuljettamaan kymmenpäistä porukkaa pitkin laivan kokolattiamatoilla vuorattuja käytäviä.

Ihan ensimmäinen ajatus laivasta oli, että jopas, kylläpä tulee tuttu fiilis kun ruskea kokolattiamatto liikkui jalkojen alla kapeita hyttikäytäviä kävellessä. Mielikuvissani nimittäin kaikki, ihan kaikki, oli ollut suurempaa ja prameampaa tällaisilla ainakin minun mittakaavassani luksusristeilijöillä, mutta tämähän alkoi hetimiten vaikuttamaan varsin helposti lähestyttävältä paatilta.

Väreiltään laiva ei ollut ihan yhtä pirskahtelevan eläväinen kuin ulkokuori antoi olettaa, vaan sisustus oli kerroksesta ja osastosta riippuen tummanpuhuvaa tai ylellisen hillittyä. Odotin myös enemmän isoja avaria tiloja, mutta ainakin niissä osissa laivaa, mitä päästiin katsomaan, niitä oli yllättävän vähän. Tila siis on käytetty tehokkaasti hyödyksi!

Norwegian_Breakaway_NCL_helsinki

Norwegian_Breakaway_Cruise_Line_sisustus

Norwegian_Breakaway_NCL_ravintola

Loppuunmyytyjä risteilyjä

Laivavierailun aikana emme päässeet kiertämään hyttejä, sillä laiva oli kokonaan tai lähes kokonaan loppuunmyyty.  Norwegian Breakaway alus vetää himppasen alle 4000 risteilijää, eli ilmeisen suosittu alus ja risteilyreitti, vaikka toisaalta tulee heti mieleen, että mikähän tässä Itämeressä niin kovasti ihmisiä viehättää? Omat ajatukset tällaisista usean päivän risteilyistä lipuvat tuolla Karibian auringon alla, joten Tukholma, Pietari, Kööpenhamina ja Helsinki kuulostavat risteilysatamina kovin kalseilta. Kauniita kaupunkeja toki, ja eksoottisia esimerkiksi aasialaisille, joita näytti laivalla olevan runsain mitoin.

Aluksella on seitsemän eri hyttiluokkaa, joista kallein ja suurin on sviittiluokka The Haven. The Haven-sviittiin kuuluu paitsi ylellinen ”penthouse”-hytti kaikilla herkuilla, myös sisäänpääsy laivan erilliselle The Haven-osastolle, jonne muilla tavan risteilijöillä ei ole asiaa. Osaston palveluihin kuuluu oma auringonottokansi, ravintola, baari, kuntosali ja spa-palvelut, vain muutaman mainitakseni.

Norwegian_Breakaway_theHaven

Norwegian_Cruise_line_Haven

Vesipuisto ja sporttialue tekivät suurimman vaikutuksen

Laivan yläkannella sijaitseva vesipuisto oli sellainen kompleksi, jossa perheen pienimmät ja vähän isommatkin viihtyvät taatusti tunteja. Isot hienot vesiliukumäet (joihin en itse ehkä uskaltaisi enää mennä), ovat komea näky heittäessään mutkia yläilmoissa.

Norwegian_Breakaway_aquapark

Se mikä pisti silmään, oli altaiden reunalla olevat ikärajat. Allasalue soveltuu 3-vuotiaasta ylöspäin, mikä tietysti harmittaisi tällä hetkellä itseäni, jos lähtisin seilailemaan. Onko siis niin, että nuorempien lasten kanssa laivan vesipuistoon meno on yhtä tyhjän kanssa? Iso takaisku risteilylle, vaikka syksyn kynnyksellä, jolloin oltiin vierailemassa laivalla, ei ehkä viileän viiman takia vesipuistoon mitään asiaa olisi muutenkaan ollut. Isommille lapsille tällainen alue minigolffeineen, kiipeilyseinineen, jalkapalloalueineen ja uima-altaineen sen sijaan on aivan taivas!

Norwegian_Breakaway_NCL_aquapark

Itse hihkuin onnesta, kun käytiin kurkkaamassa kuntosaliosasto. Pelkkä ajatus viikon kestävästä lomasta jumpaten, pumpaten ja joogaten sai mielen rentoutumaan. Perus kuntosalin lisäksi laivalla on siis mahdollisuus osallistua ryhmäliikuntaan kuten joogaan ja pilatekseen.  Oma eheytymisloma tulisi tarpeen.

Norwegian Breakawayn laaja ravintolatarjonta sai veden kielelle

Ilahduttavinta tällaisissa risteilyissä itselleni kuntosalin jälkeen olisi ravintolat, joita Norwegian Breakawaylla näytti olevan aivan riittämiin. Oli sekä ala carte-ravintoloita, että risteilyn hintaan kuuluvia ravintoloita, joista pääsimme testaamaan yhden, Savourin.

Norwegian_Breakaway_NCL_savour

Italialaistyyppinen Savour oli varsin maukas tuttavuus, joskin laatu ei ehkä vastannut aivan niin ylellistä ravintolakokemusta, mitä olin odottanut. Toisaalta, laivalta löytyy myös pelkästään italialaisia ruokia tarjoileva La Cucina, jonka ainakin kuvittelen teemaravintolan tyyliin olevan tasoltaan parempi. Muista ravintoloista kiinnostamaan jäivät erityisesti laivan mereneläviin erikoistunut ala carte-ravintola Ocean Blue, sekä japanilaishenkiset Wasabi ja Teppanyaki.

Teatteria, sirkusta ja musiikkiesityksiä

Kurkattiin myös teatterisaliin, jonka tarjonta jäi minulle hiukan epäselväksi, mutta arvaukseni mukaan ohjelmistoon mahtuu elokuvia ja jos jonkinmoista teatteriesitystä. Tällaista ei ruotsinlaivoilla ole nähty.

Norwegian_Breakaway_NCL_teatteri

Vaikuttavin paikka ja viihdyke oli kuuleman mukaan risteilijöidenkin keskuudessa suosittu illallisshow, jossa illallisen ohessa pääsee seuraamaan maailmanluokan sirkustaiteilijoita. Ravintolasali oli jo itsessään iso suuri fantasiakulissi, joten tämän ainakin minä sisällyttäisin omaan risteilyyni.

Norwegian_Breakaway_NCL_ravintolat

Norwegian_Breakaway_NCL_sirkus

Lisäksi laivalla on mahdollisuus fiilistellä rokketrollia, käydä tanssimassa diskossa tai ottaa osaa Broadway-henkiseen iltaohjelmaan The Manhattan Roomissa, jossa Burn the Floor -tanssiryhmä ottaa lavan haltuun.

Jaksaisikohan näiden ja kaiken muun aktiviteetin sekä rentoutumisen merkeissä viihtyä viikon verran risteilemässä? Ehkä.

Puriko risteilykärpänen?

Oma pointtini osallistuessani risteilyvierailulle oli selkiyttää ajatuksiani siitä, olisiko minusta viettämään samalla aluksella useampaa päivää peräjälkeen. Laivavierailun jälkeen ajatukseni ovat himppasen muuttuneet. Ehdoton EI on lipunut johonkin EHKÄ ja MIKÄPÄ JOTTEI välimaastoon.

Eniten risteilyissä viehättäisi helppous. Olisiko hiukan ihanaa joka päivä aloittaa aamiainen valmiiksi katetulla pöydällä, ehkä nautiskella sitä omalla terassilla ja katsella vasta nousseen auringon kimmeltelyä meren laineita vasten? Ottaa nokoset, kaivaa kirja repusta tai tallustella kuntosallille kun lapsi nukahtaa päiväunille, syödä hyvin ja siinä sivussa käydä kääntymässä uusissa kaupungeissa ja palata sen jälkeen aina vanhaan tuttuun hytinnurkaan nukkumaan?

Erityisesti lapsen kanssa reissatessa tämä tuntuisi niin ihanan helpolta ja mutkattomalta vaihtoehdolta rentoutumiselle ja uusien kaupunkien tutkimiselle.

Sen lisäksi yllätyin siitä, että laiva olikin niin helposti lähestyttävä, eikä yhtään niin pelottavan iso ja massiivinen, mitä olin kuvitellut. Minulla ei ole toki vertailukohteita, mutta Norwegian Breakaway tuntui itselleni ainakin melko sopivan kokoiselta, vaikka toisaalta mietin, että kävisiköhän paikat ahtaiksi useamman päivän risteilyn jälkeen?

Olisikohan tälläinen risteily siis sittenkin kokeilemisen arvoinen? Jos näin joskus päätän, niin edellytyksenä on takuuvarma aurinko, lämpö ja eksotiikka.  Itämeren jättäisin välistä.

Onko Norwegian Breakawaysta kokemuksia? Tai muista isoista risteilijöistä? Löytyykö suosikkeja tai suosituksia?

Norwegian_Breakaway_Helsinki

*Laivavierailu oli Tjäreborgin järjestämä

Lue myös:


 


SEURAA SOMESSA:

INSTAGRAM

FACEBOOK

No Comments

  • Kthetraveller
    3 marraskuun, 2018 at 6:49 pm

    Norwegian Breakawayllä risteilin Atlantin yli vuonna 2013. Sen jälkeen olen risteillyt sisaraluksella Norwegian Getawayllä 2014, astetta isommalla Norwegian Escapella 2016 ja Norwegian Blissillä 2018. Muita isoja laivoja on ollut Norwegian Epic 2013 ja 2017 sekä pienemmät Norwegian Jewel kahdesti , Norwegian Gem , Royal Caribbeanin Serenade Seas ja Navigator of the Seas, joten niistä voi kysellä jos kiinnostaa. Kohta suuntaan puolestani Celebrity Cruisesin Celebrity Equnoxille ja saan kokemusta Premium-tason varustamosta. Sen vaan sanon, että varustamoissa on eroja ja laivoissa myös. Kaikista laivoista ja risiteilyistä olen kuitenkin nauttinut valtavasti, niistä kylmien alueiden risteilyistäkin.

    Reply
    • Outi
      6 marraskuun, 2018 at 12:05 pm

      Sä olet kyllä varsinainen risteilyhirmu! 😀 Tiedän ainakin kenen puoleen kääntyä, jos alan suunnittelemaan ensimmäistä risteilyäni! Huh! Varustamoissa on varmasti paljonkin eroa ja eritasoisia paatteja löytyy taatusti laidasta laitaan. Miten itse arvottaisit tämän Norwegian Breakaway?

      Reply
  • Pia / Lyhyenä hetkenä
    12 marraskuun, 2018 at 8:06 pm

    Aikamoinen paatti! Mua kiinnostaa, kerrottiinko teille miten risteilijällä on otettu huomioon ympäristönäkökulmat? Niistä on jostain syystä vaikea löytää infoa, liekö syynä laivaliikenteen joissain oloissa jopa lentämistäkin suurempi hiilijalanjälki. Luulisi tosin, että näissä uusissa aluksissa myös tämä on otettu viimeisen päälle huomioon?

    Reply
    • Outi
      14 marraskuun, 2018 at 2:45 pm

      Hyvä kysymys tuo ympäristönäkökulma. En nyt ainakaan muista, että asiasta olisi ollut tuolla kamalasti puhetta, mutta noin niin kuin yleisesti ottaen, ei tuo laivamatkustaminen niin kamalan ympäristöystävällinen vaihtoehto kai ole. Jos ottaa vielä huomioon kaikki useat lämmitetyt uima-altaa ja kylpyläosastot, niin lähtökohta ei kai kamalan ympäristöystävälliseltä vaikuta. Mutta kuten sanoit, luulisi näissä uusissa luksusristeilijöissä olevan huomioitu se kaikki, mitä nykytekniikalla olisi mahdollista tehdä ympäristöystävällisimmin. Mutta sen enempää en mene arvailemaan.

      Reply

Leave a Reply