fbpx
Menu

BiciMAD – Madridin kaupunkipyörät

Miltä kuulostaisi pyöräily helteisillä ihmisten tukkimilla Madridin kaduilla? Ei varmaan kovinkaan houkuttavalta, mutta odottakaapas kun kerron vähän lisää!

Vuonna 2014 Madridin kaupunki toi noin 1600 kaupunkipyörää asukkaiden ja turistien käyttöön. Helsinkiläisenä kuulostaa ja näyttää tutulta, mutta Madrid on vielä askeleen meitä edellä. Kaupunkipyörät ovat nimittäin kaikki sähköpyöriä, joten helle ei paljoa paina ylämäessäkään moottorin kuljettaessa pyöräilijää nopeimmillaan 25km/h.

Casa de campo

Miten homma toimii?

Pitkällisen selvittelyn, kyselyiden ja googlailujen jälkeen sain selville, miten turistin tulee toimia saadakseen pyörä käyttöönsä. Kaiken säädön jälkeen homma olikin varsin yksinkertainen.

Pyöräsemien yhteydestä löytyy automaatti, josta pystyy suoraan kirjautumaan palvelun käyttäjäksi. Koneesta valitaan joko 1, 3 tai 5 päivän kortti. Kirjautuminen vaatii sähköpostiosoitteen, henkilöllisyystodistuksen sekä luottokortin, jolta onnistuneen kirjautumisen yhteydessä kone varaa 150€ pantiksi. Huomiona, että kosketusnäytöllinen automaatti voi vaatia pitkää pinnaa: itse jouduin näppäilemään kaikki tiedot kolme kertaa ennen kuin hitaalla käyvä masiina ja surkea kosketusnäyttö päästivät minut eteenpäin.  Tämän jälkeen kone syöttää sinulle kortin, jolla pyörä vapautetan telineestä.

Monesta lähteestä sain aluksi sellaisen kuvan, että systeemi vaatii ensin kirjautumista BiciMAD-sivujen kautta, mutta tämä koskee tosiaan vain kausikortin hankkijoita. Turistin ei tarvitse muuta kuin kävellä automaatille ja syöttää tietonsa järjestelmään.

Madrid

Kokemukseni perusteella pyörät ovat nähneet jo kovaa käyttöä Madridin mukulakivikaduilla ja siksi kannattaakin varmistua jarruista, renkaista, satulan säädöistä ja akun kestosta, ennen kuin polkaisee kunnolla liikenteeseen. Jos pyörän palauttaa 2 minuutin sisällä takaisin telineeseen, ei kortilta veloiteta vielä mitään. Ensimmäinen pyöräni oli varsi onnistunut valinta, mutta toisen jarrut huusivat niin kovaa, että meinasin säikäyttää muutaman jalankulkijan hengiltä.

Vasemman käden puolelta löytyy nappulat, josta moottorin saa päälle. Note to yourself: ota moottori pois päältä, kun talutat pyörää. Meinasin muutamaan otteeseen talutella edessä kävelevän kantapäille, kun olin unohtanut sulkea moottorin kävellessäni, ja koska pyörä ei ymmärtänyt, etten istukaan enää satulassa pamahti moottori päälle ja olin menettää pyörän hallinnan. Tuttua varmaan ennestään sähköpyöriä käyttäneille, mutta minä en ainakaan ymmärtänyt kuin vasta muutaman läheltäpiti-tilanteen jälkeen.

Madrid

Kun olet valmis, pyörän voi palauttaa mihin tahansa kaupungin pyöräasemista, joita kantakaupungin alueella on runsaasti. Koneesta voit tarkistaa paljon luottokortilta varatusta pantista on veloitettu, ja jäljellä oleva summa vapautetaan kortin voimassaolon päättymisen jälkeen takaisin tilillesi. Tässä saattaa kestää muutama päivä, ja itse ehdinkin jo kotoSuomessa hätääntyä, kun rahoja ei meinannut kuulua takaisin.

Automaatin syöttämän päiväkortin saa pitää itsellään. Tästäkään en oikeen löytänyt mitään selkeää informaatiota mistään, joten varmuuden vuoksi kävin varmistamassa asian vielä turisti-infosta.

Madrid

Paljon maksaa?

Kortti ja kirjautuminen ei itsessään maksa mitään lukuunottamatta 150€:n panttia. Jahka pyörän ottaa käyttöönsä, niin ensimmäisestä tunnista veloitetaan 2€ ja seuraavista tunneista aina 4€. Kuulostaa ehkä paljolta, mutta tunnissa ehtii pörräämään sähköavustuksella jo melkoisen siivun kaupunkia ja välttyy turhilta odottamisilta. Vertailun vuoksi, metromatka maksaa 1,5€ ja lyhyetkin matkat voivat kestää, jos joudut vaihtamaan linjaa, sillä kävelymatkat linjalta toiselle saattavat oikeastikin olla yllättävän pitkiä.

Uskaltaako suurkaupungissa polkea?

Joo ja ei. Pyörätiet kulkevat pääsääntöisesti autokaistojen keskellä. Siis niin, että autot kulkevat vasemmalla puolellasi ja bussit ja taksit oikealla. Tiehen on merkattu pyöräilijän kuva, ja rajoitus tällä kaistalla on 30 km/h. Täytyy kyllä myöntää, että itse en uskaltautunut näille kaistoille kuin aivan hiljaisimmilla alueilla, ja ratkaisinkin ongelman rikollisen elkein. Kävelyteillä ei täälläkään ole sallittua mennä, mutta röyhkeästi otin oikeudekseni polkea hiljaisimmilla niistä.

Jos keskustan alueella ei halua ja uskalla pyöräillä autojen seassa, pystyy ruuhkaisimmat tiet kiertämään sivukujien kautta. Ainakin sunnuntai aamupäivästä niillä oli miellytävä rullailla, ja vaikkeivät varsinaisia pyöräteitä ollutkaan, oli pyöräliikenne näilläkin teillä väliin jopa varsin vilkasta.

Madrid

Mutta voi veljet, miten oli mukava ajella ristiin rastiin talla pohjassa pitkin leveitä Retiro-puiston teitä ja kivuta Casa de Campo-puiston jyrkkiä ylämäkiä muiden maastopyöräilijoiden keskellä ilman hikipisaraakaan. Casa de Campo on kuin tehty pyöräilijöille, mikä näkyy tosiaan pyöräilijöiden määrässä sekä hyvissä merkityissä pyöräteissä. Jyrkät mäet houkuttavat pyöräharrastajia mäkitreenehin, ja jokunen perhekin siellä näkyi sunnuntaiajelulla.

Varsinkin näihin alueisiin uskallan suositella heikkohermoisimmillekin pyörän käyttöä. Alueet ovat isoja ja rauhallisia, joten polkeminen niissä on turvallista ja helppoa. Casa de Campon pyöräharrastajistakaan ei kannata häiriintyä, sillä sähköpyörällä pääsee kulkemaan yhtä nopeasti ellei nopeamminkin kuin he, ja tuntuivat olevan muutenkin varsin kohteliaita pyöräilijöitä. Jalkaisin näissä paikoissa vierähtäisi helposti useampi tunti, mutta sähköpyörällä jo kymmenessä minuutissa pystyy koluamaa puistot päällisin puolin varsin hyvin.

Iso suositus siis Madridin kaupunkipyörille! Pyöräily suurkaupungissa pesi turistibussikierroksen mennen tullen, vaikka myönnettäköön, että bussikierros tarjosi luonnollisesti enemmän ja helpommin informaatiota kaupungin historiasta ja rakennuksista.

Retiro puisto

MadridMadridMadridMadrid

Casa de Campo

MadridMadrid


 Käy tykkäämässä blogistani Facebookissa ja seuraile Instagramissa!

No Comments

  • Anna / 270 degrees
    22 elokuun, 2016 at 1:47 pm

    Pyöräily on oikeasti ihan ykköstapa tutustua uusiin kohteisiin! Itse olen polkenut menemään niin Vietnamin maaseudulla kuin Kioton vilkkailla kaduillakin ja aina se on yhtä kivaa. Ehtii niin paljon enemmän kuin jalkaisin ja julkisen liikenteen varassa 🙂

    Reply
    • Outi
      23 elokuun, 2016 at 8:49 am

      No juurikin näin! Ensimmäinen kerta tosiaan kun suurkaupungissa uskaltauduin pyörän selkään ja tämän kokemuksen jälkeen ei suinkaan viimeinen. Syrjäisemmillä aluella toki itsekin on tullut poljettua. 🙂

      Reply
  • Tiia/ReiseReise
    9 joulukuun, 2016 at 8:27 pm

    Kuulostaa kyllä oikein hyvältä systeemiltä. Pitääkö kortin olla nimenomaan luottokortti vai kelpaakohan Visa Electron?

    Reply
    • Outi
      10 joulukuun, 2016 at 6:02 pm

      Nyt täytyy kyllä sanoa etten ole ihan varma tästä, mutta vahva mielikuva on, että ainoastaan luottokortit hyväksyttiin. Varmaan se varaus/pantti, minkä veloittavat, on mahdollista vaan luottokortilta, uskoisin.

      Reply

Leave a Reply