fbpx
Menu

Kun avantouinti vei mennessään

”Hullu eukko!” ”Sä oot kyllä todella hullu ton uimisen kanssa.” ”Hyi.” Puhelin piipittää, kun olen jakanut kuvia ja videoita Instagram-tililläni kauniin talviaamun uintihetkestä. Huvittaa, sillä kehooni on juuri laskeutunut rauha ja raikkaus nolla-asteisen veden vaikutuksesta. Ilotulitus valtaa aivoni. Tuntuu ihan helkkarin hyvältä.

Tutustuin avantouintiin lähemmin toissa talvena. Uskaltauduin muutamina arki-iltoina dippaamaan itseni saunan päätteeksi jääkylmään veteen Kuusijärven avantouintipaikalla. Nopea kastautuminen veteen riitti. Vesi tuntui jäätävältä ja henki salpautui. Vedestä nousun jälkeen outo lämpöaalto valtasi kehon. Olo oli raukea.

Avantouinti Kuusijärvi
Avantouinti kuusijärvi

Harrastus oli nostanut juuri suosiotaan. Avannossa ja saunassa kävi vilske. Muutaman kerran jälkeen aloin ymmärtämään tätä hullua kansaa, joka saunahatut päässä ja neopreenitossut jaloissa tallustelivat -10 pakkasasteessa vapaaehtoisesti vain pyyhkeisiin kietoutuneina. Yksi toisensa jälkeen käveli jäiseen veteen kroppa saunan jälkeisestä lämmöstä höyryten. Toiset nopeasti kastautuen, toiset rennon leppoisasti veteen laskeutuen. Tuntui hullulta ja samalla kiehtovalta.

Liittyminen Herttoniemiseuran talviuintijaostoon

Kun vuoden 2021 keväällä muutin Herttoniemeen, oli selvää, että vesielementti tulisi olemaan vahvemmin läsnä elämässäni. Kesän aikana kävimme perheen kanssa usein meressä uimassa, ja kun vedet alkoivat viiletä, huomasin olevani yksin Tuorinniemen uimalaiturilla. Oli selvää, että muu perhe jäisi tästä eteenpäin lämmittelemään luitaan sohvaannurkkaan. Se ei haitannut. Tämä tulisi olemaan edessä olevan talven oma pikku pakopaikkani.

Pakkasten tullen laitoin hakemuksen Herttoniemi-seuran talviuintijaostoon, Herttoniemen Hylkeisiin. Nimi naurattaa aina. Niin söpö. Seuraan liittymisen jälkeen sain avaimen lämmitettyihin pukukoppeihin, ja se oli siunaus, sillä ensimmäisillä pakkasilla vaatteiden vaihto laiturilla kylmässä meriviimassa alkoi tuntumaan jo kaistapäiseltä.

Tunnelma on lämmin laiturin kaiteesta roikkuvista jääpuikoista huolimatta.

Vaihdan uimapuvun pukukopissa. Vedän pipon syvälle päähä, peitän korvani ja astun neopreenikenkiin. Kietaisen pyyhkeen ympärilleni ja astun kirpeään aurinkoiseen pakkassäähän. ”Tähänkin tottuu” ajattelen, sillä kylmä ilma ei tunnu enää lainkaan pahalta ihollani.

Avantouinti
Avantouinti

Laiturilla törmään muutamaan kanssauimariin. Kaikilla hymy huulillaan. Tunnelma on lämmin laiturin kaiteesta roikkuvista jääpuikoista huolimatta. Tähän harrastukseen taitaa tosiaan hurahtaa.

Ensimmäiset askeleet kohti avantoa tuntuvat aina päättömiltä. ”Eihän tässä ole mitään järkeä!” Laskeudun hiljalleen veteen, tasaan hengitykseni syvillä sisäänhengityksillä, pitkillä uloshengityksellä. Hengityksen tasaaminen kylmässä vedessä vaatii harjoittelua ja nykyään se onnistuu kiitettävästi.

Kävelen viitisen rappusta veteen rauhallisesti ja totutan itseni taas kylmään. Alakroppa adaptoituu nopeasti, mutta käsien kanssa on edelleen ongelmia. Neopreenihanskat ovat seuraavaksi ostoslistallani, sillä uskon niidenkin helpottavat kylmänsietoa. Käteni eivät ole tulleet tutuiksi kylmän veden kanssa.

Pieni kierros avannossa ja päätän nousta ylös. Reisiä pistelee. On nopeasti kuivattava itsensä, jotta kylmä vesi ei jähmety iholleni. Ah! Irvistyksen jälkeen tulee hymy. On se niin ihanaa!

Avantouinti
Avantouinti
Avantouinti

Avantouinnin terveyshyödyt

Avantouintia on tutkittu jonkin verran, mutta kovin paljon tutkimusnäyttöä sen terveyshyödyistä ei käsitteekseni ole. Positiivisista vaikutuksista puhutaan kuitenkin paljon.

Olen itse käynyt lähes viikottain kylmässä vedessä, ja jos nyt täytyisi punnita terveyshyötyjä näin kokemusasiantuntijana, jäisi lista melko laihaksi.

Kylvyn jälkeinen mielihyväntunne taitaa kuitenkin kieliä jotain siitä endorfiinipommista, joka uimisen jälkeen yleensä ryöpsähtää. Psyykkiselle hyvinvoinnille avantouinti tekee siis ainakin hyvää, näin otaksun. Monet sanovatkin, että avantouinti vähentää stressiä ja parantaa stressinsietoa.

Olen myös sanonut, että avannossa oleminen käy minulle meditoinnista. On keskityttävä hengitykseen, on keskityttävä omaan kroppaan ja sen tuntemuksiin. On kuunneltava kehoaan.

Myös vastustuskyvyn kohenemisesta puhutaan usein avantouinnin yhteydessä. Yleensä meidän perheessämme flunssakierre menee siten, että lapsi tuo päiväkodista flunssapöpön, sairastaa lyhyen flunssan, jonka jälkeen minä saan sen tuplasti kovempana. Mies joko säästyy, tai sairastaa sen kevyesti. Tänä vuonna sen sijaan olen säästynyt suuremmilta sairasteluilta. Onko syy avantouinnin, vai etätyöskentelyn ja vähäisten ihmiskontaktien, mene ja tiedä, mutta minä voin ainakin uskotella itselleni, että avantouinnin ja kylmäaltistuksen myötä minulle on kehittynyt rautaisa vastustuskyky!

Urheilijat ovat pitkään jo käyttäneet kylmä- ja huippukylmähoitoja palautumiseen, kipuihin ja kuntoutumiseen. Kylmä tunnetusti hidastaa tulehdusprosesseja ja näin ollen edistää vammojen parantumista. Haluaisinkin uskoa, että avantouinti vaikuttaa positiivisesti lihasten ja kehon palautumiseen. Tunne on ainakin aivan mahtava, kun rankasta treenistä väsyneet lihakset pääsevät jäiseen veteen.

Vaikka en siis omakohtaisella kokemuksella pystykään listaamaan näkyviä terveyshyötyjä avantouinnista, voin olla vakuuttunut siitä, että tämä harrastus tekee vähintäänkin psyykeelle todella hyvää!

Avantouinti ja varusteet

Avantouinti on siitä mukava harrastus, että tämä ei vaadi juurikaan investointeja. Pelkällä pipolla ja uimapuvulla pärjää hyvin, mutta uimakengät tai -sukat sekä uimahanskat tekevät avantouinnista huomattavasti miellyttävämpää

Uimakengät ovat parantaneet kylmänsietoa huomattavasti. Ne estävät jalkojen kylmettymisen ja siten avannossa olosta pystyy nauttimaan pidempään. Olin hämmästynyt siitä, kuinka paljon kengät lopulta lämmittivät! Lisäksi niillä on paljon mukavampi kävellä kylmässä lumisessa maassa, kuin paljain jaloin. Itse olen ostanut avantouintikenkäni Prismasta ja ne ovat palvelleet hyvin.

Markkinoilla on myös uimasukkia, mutta niiden kanssa kannattaa olla varovainen. Olin itsekin kaatua selälleni jäisillä rappusilla uimakenkien huonon pidon vuoksi, ja sukat ovat käsittääkseni vielä liukkaammat.

Nyrkkisääntö avantouinnissa on myös se, että päätä ei pitäisi koskaan laittaa veden alle, sillä se lisää kehon lämmönluovutusta. Pipo pitää pään lämpimänä ja siten se lämmittää myös koko kroppaa.

Kylmään veteen meno saattaa myös aiheuttaa shokkireaktion, joten senkin vuoksi pää on parempi pitää veden pinnalla. Itse koin alkutalvesta shokkireaktion, jolloin henkeni salpautui täysin ja meinasin joutua paniikkiin vedessä. Sisään- eikä uloshengitys toiminut ja haukoin henkeäni kuin kala kuivalla maalla. Sen jälkeen olenkin ottanut varsin rauhallisesti uimisen suhteen, enkä ole hypännyt suin päin veden armoille. Hidas laskeutuminen mereen ja kylmän veden kunnioittaminen on tuntunut järkevältä.

Suljen pukukopin oven avaimillani ja lähden kävelemään reippaasti kohti kotia. Kotiin on kymmenen minuutin kävelymatka. Kropassa hohkaava kylmä taistelee villapaidan ja toppahousujen alla. Lumisen merenpinnan päällä vaeltelee kaunis usva ja aurinko tanssahtelee taivaalla. Olen onnellinen, että asun meren lähellä.

IMG_20220105_121015-2
IMG_20220105_122049-2

Hyödyllistä tietoa avantouinnista:


SEURAA SOMESSA:

INSTAGRAM

FACEBOOK

2 Comments

  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    6 tammikuun, 2022 at 9:54 pm

    Heh, itse en kyllä tuohon pystyisi, niin huonosti siedän kylmää. Siskoni kyllä käyvät silloin tällöin. Uskon myös, että tuosta varmasti olisi merkittäviäkin terveyshyötyjä ja uskon, että siinä varmasti myös hyötyä tietynlaisessa rauhallisena pysymiseen pahoissakin tilanteissa. Mikä muuten on pisin aika, jonka olet avannossa ollut? Oletko ollut esimerkiksi kokonaista minuuttia?

    Reply
    • Outi P | Nattura
      6 tammikuun, 2022 at 10:03 pm

      Minä haluan myös uskoa, että tästä harrastuksesta on nimenomaan terveyshyötyjä mielenhallinnan kannalta. Kyllä mä pystyn minuutin jos en useampaakin olemaan avannossa. Eipä ole oikeen koskaan tullut kellotettua avannossa vietettyä aikaa. Enkä oikeastaan haluakaan. Suorittamiseen taipuvaisena en halua, että tästä harrastuksesta tulee minkäänlainen ennätyksiä rikkova suoritus 🙂

      Reply

Leave a Reply